Tavallinen talo ihmeitä täynnä
Tavallinen talo ihmeitä täynnä
Taustaa
Aulis Jalkasen taidetta on vaikea laittaa yhteen pakettiin, koska tekotapoja, aiheita, tyylisuuntia ja erilaisia materiaaliin liittyviä kokeiluja on runsaasti.
“Kaudet” eivät ole tulleet erillisinä jaksoina vaan taiteilija on tehnyt sitä mikä kulloinkin on ollut mielenkiinnon kohteena.
Teosten lähtökohta on realismissa. Jotkut teoksista ovat ekspressionistisia, jotkut impressionistisia ja modernin ilmaisun puolelta löytyy kubismia, futurismia ja surrealismia. Myös abstrakti ilmaisu kiehtoi Aulista, olipa kysymys sitten maalamisesta tai veistämisestä.
Jotkut materiaalit, kuten maalausalustat, ovat kiehtoneet taiteilijan kokeiluihin ja valmiit lehtivalokuvat kollaasimaiseen työskentelyyn ja eräänlaiseen manuaaliseen kuvankäsittelyyn.
Myös kiveä Aulis on työstänyt omalla tavallaan.
Aulis möi ja lahjoitti taideteoksiaan, mutta hän ei ollut ammatiltaan taiteilija. Voisiko hänen tuotantonsa monipuolisuus ja laajuus olla seurausta siitä, että hänen ei tarvinnut elää taiteen teolla – ei tarvinnut ajatella myykö tämä vai ei?
Itseoppinut taiteilija
Aulis Jalkanen ansaitsi elantonsa metsätöissä ja kirvesmiehenä, taidetta hän teki harrastuksekseen, mutta hartaasti.
Nuoruudestaan lähtien Aulis opiskeli kuvallista ilmaisua mm. kirjekursseilla, työväen- ja kansalaisopiston opintopiireissä ja paikallisen taideseuran koulutuksissa.
Kamarin kirjahyllyistä löytyvä taidekirjallisuus kertoo omalta osaltaan hänen kiinnostuksestaan kuvataiteeseen.
Samaisesta kirjahyllystä löytyneet luonnoskirjat ovat täynnä piirroksia ja maalauksia, joihin Aulis on luonnostellut ja suunnitellut tulevia maalauksiaan. Hän on myös valokuvannut kohteitaan esimerkiksi runsailla Lapin matkoillaan ja tehnyt sitten niin luonnosten kuin valokuvienkin pohjalta maalaukset valmiiksi kotituvassaan tai navetan työpajassaan.
Tuotanto
On arvioitu, että Auliksen kuvallinen tuotanto käsittää ainakin 5000 nimikettä. Kuinka tämä metsätyöläinen ja kirvesmies ennätti tämän kaiken tekemään normaalityönsä ohella. Taiteilija itse sanoi tehneensä ajankuluksi ja harrastuksekseen.
“On kai ollut aikaa… Kai siellä on ollut välillä ollut aukkoja.
Talvisydännä ei ollut niin paljon töitä. Oli joitain sellaisia kausia, että tein niitä päivän vihkoja, mutta se loppu sitten.
Eri taiteentekemisen lajit on ollut aika sekaisin. Pitäisi niitä maalauksista kahtoo, niissä on kaikissa vuosiluvut”.
ihmis- ja eläinhahmoja, kasveja
abstrakteja rakennelmia oksien ja geometristen kappaleiden avulla
Aulis Jalkasen taiteessa ominaista
Keräily
Keräily ja kaiken listaaminen oli Aulikselle oma taiteenlajinsa.Hän keräsi erilaisia kokoelmia, säilytti niitä sekä kartutti asiakirja-, lehtileike- ja valokuva-arkistoa. Hän jopa luetteloi itse maalaustaiteen kokoelmansa.
20-vuotiaana hän oli ehtinyt inspiroitua peräti 21 erilaisesta keräilylajista. Järjestelmällisenä nuorena miehenä Aulis laati niistä tarkan listan.
Maarit Hakkaraisen kirjoittama artikkeli
Puuverstaan hyllyistä löytyy puumunia, pahkuroita ja kaikenlaisia kiekkoja, jotka on tallennettu siisteissä riveissä oleviin voimariinipakkauksiin. Samasta rakennuksesta löytyy laatikoittain kiemuraisia kuorittuja oksia – eri paksuisia, tulevien taideteosten materiaaleja.
Verstaan hyllyissä on myös erivärisiä kivenmurikoita erilaisissa koteloissa. Kivistä Aulis on rakentanut pieniä veistoksia tai murskannut sopiviksi siruiksi kivimurskatöihinsä. Hän on myös harrastanut kivenhiontaa.
Kierrätys
Aulis oli kierrätystrendin ”sisällä” ennen kuin koko termiä oli edes keksitty. Hän keräsi kaikkea, minkä katsoi olevan tarpeellista taiteen tekemisen tulevissa vaiheissa. Säästäväisenä miehenä hän esimerkiksi leikkasi maitopurkit ja muut elintarvikepakkaukset teospohjiksi, joita käytti sitten maalauksissaan.
Hän keräsi kuvia aikakauslehdistä tehdäkseen niistä uusia taideteoksia. Anttilan myyntikuvastoista hän leikkasi eri asennoissa olevia käsiä ja jalkoja ja käytti niitä kollaaseihinsa. Ja jos hän ei niitä juuri sillä hetkellä tarvinnut, hän talletti leikatut paperinpalat pikkuisiin laatikoihin.
Puuverstaan hyllyistä löytyy puumunia, pahkuroita ja kaikenlaisia kiekkoja, jotka on tallennettu siisteissä riveissä oleviin voimariinipakkauksiin. Samasta rakennuksesta löytyy laatikoittain kiemuraisia kuorittuja oksia – eri paksuisia, tulevien taideteosten materiaaleja.
Verstaan hyllyissä on myös erivärisiä kivenmurikoita erilaisissa koteloissa. Kivistä Aulis on rakentanut pieniä veistoksia tai murskannut sopiviksi siruiksi kivimurskatöihinsä. Hän on myös harrastanut kivenhiontaa.
Metsä
Metsä ei ollut Aulikselle vain työ-, havainto- ja harrastuspaikka, vaan loputon luovuuden ja elpymisen lähde. Luonnon materiaalit: kivet, käävät, puut ja käppyrät toimivat keskeisenä materiaalina taideteoksissa, erityisesti veistoksissa.
Hän rakasti lintuja ja tutki muutoinkin luontoon liittyviä ilmiöitä lukemalla luontolehtiä, tekemällä tarkkoja havaintoja ja tallentamalla havaintonsa piirtämällä, maalaamalla ja veistämällä luontoon liittyviä aiheita. Myös kivet olivat erityisen kiinnostuksen kohteena.
Aulis “toimitti” Metsäaitta-lehteä. Lehdissä on paljon kiinnostavia tutkimuksia metsistä. Aulis puhui omasta metsästä Kotimetsänä.
Auliksen metsään liittyi monesti myös mytologiaa. Hänen metsässään voi törmätä koivunaiseen, itkevää karhuun tai tiikerimäiseen karhuun.Pajunkissat ovat useissa teoksissa puun kaltaisia.Runoissa Aulis kuvailee miten metsän neidot opastivat metsässä ja johdattivat parhaille materiaaliapajille.
Kaipuu rakkauteen
Yksi aihe Auliksen kuvallisessa tuotannossa on nainen. Myös Auliksen runoissa ja päiväkirjoissa huokuu kumppanin puute ja rakkauden jano.
Auliksen kaipuu rakkauteen oli suurta, mutta hän ei löytänyt nuoruudessaan puolisoa, eikä saanut koskaan omaa perhettä ja lapsia. Niinpä ei ole ihme, että kuvalliseen tuotantoon tuli joissain kohdin mukaan alastomia naisia ja rakastelevia pareja.
Maalauksissa on toisaalta vähäpukeisia pin-up-tyttöjä, toisaalta alastomia ja sitten vielä fantasia-naisia, joiden ihoa peittävät villit kuvioinnit. Viimemainittua esiintyy varsinkin kohopainovedoksissa ja hierregrafiikassa.
Puuveistoksissa Aulis on kuvannut naisvartaloa monella eri tyylillä.
Aulis Jalkasen tuotannon kartoittaminen tuo jatkuvasti uutta aineistoa ihmeteltäväksemme.
Näitä löydöksiä pääsette seuraamaan alla olevasta otsikosta (joka löytyy myös valikosta):
Tuoreimmat artikkelit
Suunnistuksen Maailmancup 2024 26. – 29.9. 2024. Erikoissivulle In english
Auliksen kirjahyllyistä löytyi jotakuinkin 30 kpl itsenidottuja runovihkoja, jokaisessa kymmeniä koneella puhtaaksikirjoitettuja runoja.
ITE -Aulis ry on haastanut paikallisia lausujia esittämään videolle näitä runoja.
Aulis Jalkanen tallensi piirtämällä kustakin päivästään hetken, joka oli kuvan ja muistamisen arvoinen. Tätä keräilylajiaan Aulis kutsui Päivän kuvaksi.
ITE-Aulis ry:n tuottamia dokumentti- ja mainosvideoita.